ریچ اسنیپت (Rich Snippet) چیست؟

شاید قبلا با کلمه ریچ اسنیپت در مقالاتی مثل مقاله اسکیما چیست برخورده کرده باشید. اما در این مقاله قرار است به شکل تخصصی با آن آشنا شوید؛ ببینید که rich snippet ها چطور میتوانند به صورت مستقیم و همینطور غیر مستقیم روی سئو سایت شما تاثیر داشته باشند و چطور باید آنها را در سایت تان ایجاد کنید. هر چیزی که در مورد این موضوع بخواهید در این مقاله وجود دارد. با من همراه باشید.

تست

اسنیپت چیست و ریچ اسنیپت چیست؟

اول کادر پایین را ببینید:

اسنیپت چیست

همانطور که مشاهده کردید، این یک وب سایت عادی در نتایج جستجو است. در واقع زمانی که کلمه ای را در گوگل جستجو کنید، در گوگل اغلب سایت ها را به همین شکل میبینید. چیزی که شما اینجا مشاهده میکنید، با عبارت “اسنیپت” هم مشخص میشود. بله دقیقا منظورم همین لینک و توضیحات پایین آن است؛ به این اسنیپت میگوییم. حالا تصویر پایین را ببینید:

ریچ اسنیپت چیست

چیزی که در تصویر بالا مشاهده کردید، یک ریچ اسنیپت است!

کلمه rich در زبان انگلیسی به معنی ثروتمند و همینطور غنی است و ریچ اسنیپت همان اسنیپت کامل تر و غنی شده است.

همانطور که میبینید، این اسنیپت علاوه بر لینک سایت و توضیحات، شامل یک سری اطلاعات اضافه مثل امتیاز صفحه، تعداد مرور کاربران، آپدیت یا زمان انتشار و… است.

اما چطور میتوانیم کاری کنیم که اسنیپت ها برای سایت مان به نمایش در بیایند؟ به این سوال جواب میدهم اما بگذارید اول انواع ریچ اسنیپت ها را هم نشان تان بدهم!

انواع ریچ rich snippet چیست؟

راستش را بخواهید ریچ اسنیپت ها انواع زیادی دارند. اما با توجه به اینکه بعضی از آن ها در ایران به دلیل تحریم ها و… نمایش داده نمیشوند، در ادامه فقط مهم ترین ریچ اسنیپت هایی را به شما معرفی میکنم که در وب فارسی مشاهده شان کنید:

1. ریچ اسنیپت Breadcrumbs

اگر کمی با سئو آشنایی داشته باشید، میدانید که به طور کلی “برد کرامب ها” روی آن تاثیر مثبت دارند. بردکرامب همان لینک هایی هستند که در هر صفحه از سایت شما، به کاربر میگویند دقیقا الان در چه بخشی از سایت است. مثل تصویر پایین:

ریچ اسنیپت Breadcrumbs

اما در ادامه نوعی از ریچ اسنیپت ها هم با نام بردکرامب شناخته می شوند:

ریچ اسنیپت برد کرامب

همانطور که میبینید، به کمک این نوع اسنیپت، آدرس دقیق هر صفحه از سایت تان به کاربر نمایش داده میشود.

2. Reviews snippet

نوع دیگر، اسنیپت های “ریویو” یا نظرات هستند:

Reviews snippet

در واقع اینها همان چیزهایی هستند که باعث میشوند در نتایج کنار سایت خودتان یا سایت دیگران، ستاره های زرد رنگ را مشاهده کرده و حتی اطلاعات بیشتری مثل تعداد کاربران نظر دهنده و… به دست بیاورید.

3. اسنپیت شخصی؛ person یا author

راستش را بخواهید کمتر سایتی را دیدم که از این نوع ریچ اسنیپت استفاده کرده باشد. به طور کلی این نوع، به کاربران کمک میکند افرادی که به آنها سر و کار دارند را بهتر بشناسند.

اسنپیت شخصی؛ person یا author

مثلا زمانی که نام یک نویسنده انگلیسی زبان را جستجو کنید، ممکن است این نوع اسنیپت را ببینید.

نکته: بعضی مواقع کلمه ای را جستجو کرده و پایین مقاله، جلو عبارت author، نام نویسنده متن هم به شما نمایش داده میشود. تا جایی که من میدانم، این یک نوع اسنیپت نیست و در واقع بخشی از ریچ اسنیپت های عادی است.

4. ریچ اسنیپت Products

اسنیپت های محصول هم کم کم در وب فارسی در حال مشاهده هستند:

ریچ اسنیپت Products

البته سال ها پیش سایت هایی مثل آمازون از آن استفاده میکردند اما مدت زیادی نیست که گوگل ظاهر محصولات بعضی سایت های ایرانی را به این شکل نمایش میدهد. در این نوع اسنیپت، میتوانید مواردی مثل قیمت محصول، عکس آن، امتیاز مخاطبان و… را مشاهده کنید.

5. ریچ اسنیپت Recipes

ابتدا نوشتم ((متاسفانه این نوع اسنیپت را هم در ایران مشاهده نکرده ام!)) اما با خودم گفتم بگذار سری به نتایج بزنم و خیلی جالب بود که بعد از جستجو عبارت خورشت سبزی، فهمیدم گوگل این قابلیت را هم برای سایت های ایرانی فعال کرده:

ریچ اسنیپت Recipes 

همانطور که مشاهده میکنید، علاوه بر اطلاعاتی مثل امتیاز و… گوگل در مورد زمان پخت غذا هم به شما اطلاعات میدهد.

6. اسنیپت ویدیو (Videos)

احتمالا بارها با این نوع اسنیپت روبرو شده اید:

اسنیپت ویدیو (Videos)

این نوع، مربوط به محتواهای ویدیویی هستند. اگر شما هم در سایت تان محتوای ویدیویی دارید، میتوانید از اسنیپت ویدیو کمک بگیرید.

7. Business box

اگر همین حالا عبارت دیجی کالا را جستجو کنید، احتمالا این باکس را مشاهده میکنید:

 ریچ اسنیپت Business box

همینطور گاهی گوگل به دلخواه خودش، باکس بیزینسی را هم برای سایت ما یعنی فرین آکادمی نمایش میدهد. این نوع اسنیپت اطلاعاتی در مورد آدرس کسب و کار، ساعات کاری، تماس و… به مخاطب میدهد.

8. اسنیپت faq (سوالات متداول)

فکر میکنم کمتر از یک سال است که گوگل این نوع ریچ اسنیپت را به نتایج جستجو وب فارسی اضافه کرده. در این نوع، شما میتوانید به کمک کدهایی که در ادامه توضیح میدهم، یک سری سوال و جواب را به نتایج صفحه تان اضافه کنید. چیزی مثل صفحه سئو محتوای سایت ما:

اسنیپت faq

علاوه بر مدل هایی که بالا خواندید، اسنیپت های دیگری هم وجود دارند که متاسفانه برای ایرانی ها کارایی ندارند. شاید هم هنوز ندارند! اسنیپت هایی مثل:

  • Events: مربوط به رویدادهایی است که برگزار میکنید. در این نوع ریچ اسنیپت، گوگل در صفحه نتایج اطلاعاتی از نام رویداد، زمان برگزاری، زمان اتمام و هزینه شرکت در آن به مخاطب میدهد.
  • Music: مربوط به محتوای موزیک است. در این نوع اسنیپت گوگل لینک هایی را در اختیار کاربر قرار میدهد که با کلیک روی آن، میتواند مستقیما وارد صفحه مورد نظر شده و ترک و آلبومی که میخواهد را خریداری کند.
  • و…

تاثیر ریچ اسنیپت گوگل در سئو

خب، به بخش جذاب مقاله رسیدیم. بیایید ببینیم اصلا اینهمه سر و صدا برای چیست و این ریچ اسنیپت ها چه تاثیری روی سئو سایت شما دارند.

جلسه اول دوره 70 ساعته سئو سایت ما همیشه رایگان است. اگر در این جلسه رایگان حضور پیدا کرده باشید، میدانید که به عنوان یکی از اولین و پایه ای ترین نکات، از موضوعاتی به اسم:

  • نرخ کلیک
  • نرخ پرش
  • و زمان ماندگاری کاربر

صحبت میکنم. در همین جلسه است که میگویم:

هر چه کاربران بیشتری در نتایج جستجو روی وب سایت شما کلیک کنند، نرخ کلیک صفحه افزایش پیدا کرده و رتبه تان بهتر میشود.

البته در این بین نقش نرخ پرش و زمان ماندگاری هم پررنگ است. در هر حال، علاوه بر عنوان جذاب، چیز دیگری که میتواند باعث افزایش نرخ کلیک صفحات سایت شما شود، دقیقا همین ریچ اسنیپت ها هستند.

بنابراین در حالت عادی، تاثیر ریچ اسنیپت ها به طور مستقیم روی سئو، یک تاثیر مثبت است. اما در ادامه و اواخر همین دوره و در مباحث مربوط به سئو خارجی، در مورد برندسازی صحبت میکنم. در این مبحث از این حرف میزنم که:

وقتی کاربر به دلیل شناخته شده بودن برند شما، ترجیح میدهد از بین سایت های صفحه اول دقیقا روی وب سایت شما کلیک کند، باز هم نرخ کلیک افزایش پیدا کرده و رتبه بهتری میگیرید.

اما ریچ اسنیپت چه ربطی به این دارد؟ خب در واقع زمانی که ظاهر سایت تان در صفحه اول به خاطر اسنیپت جذاب نسبت به دیگر سایت ها متفاوت باشد، حتی اگر کاربر وارد آن نشود، به دلیل ظاهر متفاوت نام برند شما را به خاطر میسپارد. این موضوع میتواند در جستجوهای بعدی باعث شود کاربر در نهایت سایت شما را انتخاب کرده و نرخ کلیک را افزایش بدهد. اینهم از تاثیر غیر مستقیم ریچ اسنیپت ها روی سئو سایت.

چطور باید به سایت خود Rich Snippet اضافه کنیم؟

بگذارید اول فرآیند را به شما توضیح داده و در مورد کل قضیه ریچ اسنپیت ها روشن تان کنم، سپس به سراغ نحوه قرار دادن ریچ اسنیپت در سایت میرویم.

ببینید در حالت عادی، گوگل توانایی کمی در شناخت نوع و جزئیات صفحات شما دارد. یعنی نمیتواند به خوبی درک کند که نویسنده این صفحه کیست؟ کاربران چه امتیازی به آن داده اند؟ اصلا محتوای صفحه در مورد چه چیزی است و… .

چطور باید به سایت خود Rich Snippet اضافه کنیم

در ادامه و با توجه به اینکه شناخت هر چه بهتر صفحات سایت یکی از نیازهای اصلی گوگل بود، نوعی از کدها را همراه با دیگر موتورهای جستجو مثل بینگ و یاهو به وجود آورد.

این کدها که توسط همه موتورهای جستجو شناخته و تایید میشوند، به ربات های آنها در شناخت بهتر صفحات کمک میکنند. نام آنها “داده های ساختار یافته” یا استراکچر دیتا (Structured Data) است.

مثلا در حالت عادی گوگل توانایی زیادی در شناخت محتوای این مقاله ندارد. اما کافی است داده های ساختار یافته را به کدهای آن اضافه کنم تا به گوگل بگوید:

  • این یک مقاله است،
  • تا الان x عدد نظر مثبت و منفی از کاربران گرفته،
  • نویسنده آن سید محمد امین هاشمی نام دارد،
  • و…

اما این کدها دقیقا چه هستند؟

Structured Data

بالاتر هم گفتم، استراکچر دیتاها، یک سری کد هستند که با قرار گرفتن بین کدهای html صفحه شما، به گوگل اطلاعات بیشتری در مورد محتوای صفحه میدهند. مثلا کد پایین را ببینید:

“name”: “ali mohammadi”

اسمی که در این کد در مقابل عبارت name در صفحه شما نوشته میشود، به عنوان سازنده این محتوا در نظر گرفته شده و به کاربران در نتایج نمایش داده خواهد شد.

Structured Data و ریچ اسنیپت

نکته مهم اینجاست که استراکچر دیتاها خودشان چند نوع مختلف هستند. یعنی همانطور که شما برای طراحی یک وب سایت میتوانید از کدهای برنامه نویسی مثل php ،python ،asp و… کمک بگیرید، برای افزودن استراکچر دیتاها هم میتوانید یکی از این 4 نوع کد و استاندارد را استفاده کنید:

  • RDFa
  • Microformats
  • Microdata
  • JSON-LD

هر کدام از اینها نوعی از استانداردها هستند که میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند. البته معروف ترین استاندارد، کدهای اسکیما هستند که زیر دسته microdata قرار میگیرند. البته خود گوگل و دیگر موتورهای جستجو پیشنهاد به استفاده از کدهای json-ld میکنند.

نکته: با توجه به اینکه شما با اضافه کردن استراکچر دیتاها به گوگل در شناخت بهتر سایت کمک میکنید، گوگل علاوه بر مزیت های بالا، مقداری هم قدرت سئو سایت تان را افزایش میدهد. پس میتوان گفت ریچ اسنیپت ها به این طریق هم روی سئو سایت تان تاثیر مثبت میگذارند.

تفاوت اسکیما و ریچ اسنیپت

به عنوان یک مرور کلی، بگذارید این سوال رایج را جواب بدهم: تفاوت اسکیما و ریچ اسنیپت در چیست؟ جواب:

ریچ اسنیپت ها، ظاهر متفاوت سایت شما در نتایج جستجو هستند. در واقع اسکیما یکی از راه هایی است که میتوانید به کمکش ریچ اسنیپت را برای سایت تان فعال کنید. این تفاوت این دو است.

استفاده از rich snippet

خب، حالا به بخش بعدی یعنی نحوه استفاده از ریچ اسنیپت برویم. ببینید برای فعال کردن اسنیپت های سایت دو راهکار کلی دارید. راهکار اول این است ک به سراغ یک برنامه نویس یا سئو کار رفته و از او بخواهید این کدها را روی سایت شما پیاده سازی کند.

البته استفاده از آنها در سایت نیاز به دانش برنامه نویسی خیلی خاصی ندارد و فقط کافی است کمی با اصول فنی سایت آشنا باشید. راهکار اضافه کردن اسکیما دستی را با توجه به اینکه کمی مزیت های بیشتری دارد، در دوره 70 ساعته سئو آموزش میدهم. اما راهکار دوم و ساده تر:

استفاده از افزونه های ریچ اسنیپت. همانطور که در مقاله اسکیما چیست و آموزش اسکیما گذاری سایت هم گفتم، یک سری افزونه های وردپرسی هستند که در مسیر ساخت اسنیپت ها در سایت، به شما کمک میکنند. در ادامه اینها را به شما معرفی میکنم:

افزونه rich snippet

افزونه rich snippetدر ادامه معروف ترین و بهترین افزونه های ریچ اسنیپت وردپرس، جوملا و پرستاشاپ را به شما معرفی میکنم تا به کمک شان سایت تان را کدگذاری کنید:

1. Schema – All In One Schema Rich Snippets

افزونه ی All In One Schema Rich Snippets یکی از افزونه های محبوب ریچ اسنیپت و همینطور اسکیما گذاری سایت است. تا الان بیشتر از 90 هزار کاربر این افزونه را روی سایت خودشان نصب کرده و در کل به آن نمره 4 داده اند.

2. Schema App Structured Data

افزونه Schema App Structured Data خیلی اسم و رسم دار نیست، اما دیجیتال مارکتر هندی معروف، نیل پتل در وبلاگ خودش استفاده از آن را پیشنهاد کرده. در حال حاضر این افزونه حدود 10 هزار کاربر فعال دارد و به طور میانگین نمره 4 را از آنها دریافت کرده.

3. schema

افزونه schema یکی از افزونه های ریچ اسنیپت محبوب است و توسط خیلی از کاربران شناخته شده. البته افزونه ای که لینکش را قرار داده ام نسخه رایگان است اما افزونه پولی آن با اسم schema pro قابلیت های بسیار بیشتری در اختیار شما قرار میدهد. تا الان این افزونه بیشتر از 60 هزار بار نصب شده و نمره 4.5 را از کاربران گرفته. (روی فرین آکادمی هم همین افزونه نصب است اما برای بعضی اسنیپت ها، خودمان کد میزنیم.)

4. افزونه جوملا ریچ اسنیپت: Rich Snippets Vote

تنها افزونه جوملا که برای ریچ اسنیپت سایت میشناسم، همین پلاگین Rich Snippets Vote است که آنهم متاسفانه از 5 سال پیش تا الان هیچ بروزرسانی نداشته است. در هر حال با توجه به اینکه امتیاز بالایی گرفته، اگر به افزونه جوملای ریچ اسنیپت نیاز دارید بهتر است بعد از بررسی، به آن مراجعه کنید.

5. افزونه پرستا شاپ ریچ اسنیپت: Google Rich Snippets

و در نهایت این هم یک افزونه برای ریچ اسنیپت سایت های پرستاشاپی. از اعتبار و نحوه کار این ماژول اطلاعات زیادی ندارم اما با توجه به اینکه سایت ایرانی راستچین اقدام به فروش آن کرده، خودتان میتوانید به راحتی در مورد افزونه Google Rich Snippets اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

سوال: ارتباط افزونه یوآست سئو و ریچ اسنیپت ها چیست؟

فکر نمیکنم دیگر کاربری وجود داشته باشد که سایت وردپرسی داشته ولی افزونه یوآست سئو را روی آن نصب نکرده باشد. در هر حال، یوست سئو یکی افزونه های کمکی معروف سئو است که تا الان نزدیک به 5 میلیون کاربر دارد. البته افزونه ای به اسم رنک مث سئو هم به تازگی وارد بازار شده و در حال رقابت با آن است. (پیشنهاد میکنم مقالات آموزش یوآست سئو و آموزش رنک مث را بخوانید.)

تاثیر یوآست سئو بر ریچ اسنیپت

اگر سراغ تنظیمات یوآست رفته باشید، احتمالا چیزهایی در مورد اسکیما یا ریچ اسنیپت در آن خوانده اید. در واقع یوآست سئو به شکل مبتدی سایت شما را به استراکچر دیتاها مجهز میکند. اما اگر نیاز به ریچ اسنیپت های تخصصی و کامل تر دارید، قطعا افزونه های ریچ اسنیپت که بالا معرفی شان کردم، انتخاب های بهتری هستند.

سوال: به محض اضافه کردن اسکیما، ریچ اسنیپت ظاهر می شود؟

خیر! در واقع تصمیم نهایی را گوگل میگیرد که آیا سایت شما لایق داشتن ریچ اسنیپت هست یا اینکه بهتر است به همین شکل عادی در نتایج نمایش داده شود. بنابراین تصور نکنید که به محض اضافه کردن آنها به سایت، قرار است همه چیز تغییر کند. البته طبق تجربه، در اغلب مواقع گوگل با مهربانی رفتار کرده و به سایت تان اجازه داشتن ظاهری متفاوت را میدهد اما در هر حال بهتر است بدانید که هیچ چیز قطعی نیست.

یک نکته کنکوری: تست کنید!

در انتها و قبل از اینکه مقاله را به اتمام برسانم، بهتر است یک نکته مهم را هم به شما توضیح بدهم:

فرقی نمیکند به کمک افزونه ها سایت تان را اسکیما گذاری میکنید یا به سراغ دیگر راهکارها میروید. در انتها از هر کدام که استفاده کردید، پیشنهاد میکنم به کمک ابزار structured-data test گوگل، صحیح بودن و اصولی بودن کدهای مورد نظر خودتان را چک کنید.

به این ترتیب خود گوگل به طور مستقیم به شما میگوید که آیا اسکیما گذاری سایت تان به روش صحیح انجام شده یا اینکه مشکلی در آن وجود دارد.

کلام آخر

خب، به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که اسنیپت چیست، با ریچ اسنیپت آشنا شدیم و بعد از بررسی انواع آنها، به سراغ تاثیر ریچ اسنیپت روی سئو رفتیم. در آخر هم راهکارهای استفاده از rich snippet را یاد گرفتیم.

اگر سوال و نظری در مورد مطالب این مقاله داشتید، در بخش نظرات منتظر شما هستم و در کمتر از 24 ساعت، به نظرتان (یا سوال تان) جواب میدهم. با آرزوی موفقیت.

منابع :

  • yoast
  • backlinko
  • google

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته میباشد
دکمه بازگشت به بالا