نرخ کلیک چیست؟ افزایش CTR

بعد از انتشار الگوریتم رنک برین، گوگل بیشتر از قبل روی رفتار کاربران به عنوان یک فاکتور مهم سئو تمرکز کرده. در این بین یکی از مهم ترین سیگنال هایی که ربات های گوگل از رفتار کاربران به آن توجه میکنند، نرخ کلیک یا CTR است.

در این مقاله میخواهم به شما توضیح بدهم که CTR چیست، چه تاثیری روی سئو سایت دارد و چطور میتوانیم آن را افزایش داده تا بازدید سایت مان بیشتر شود.

نرخ کلیک (CTR) چیست؟

کلمه CTR در واقع مخفف عبارت Click Through Rate و به معنی “نرخ کلیک” است. اما حالا به زبان ساده، CTR یا نرخ کلیک یعنی چه؟ در واقع این کلمه در دنیای سئو به تعداد کلیک هایی که در نتایج گوگل روی وب سایت شما میشود اشاره میکند. مثلا تصویر پایین را ببینید:

نرخ کلیک (CTR) چیست

همانطور که مشاهده میکنید ما با کلمه سئو محتوا در صفحه اول گوگل هستیم، حالا اگر در ماه 100 نفر این کلمه را در گوگل جستجو کنند، 100 بار این صفحه از سایت ما در نتایج جستجو دیده شده. در ادامه اگر از این 100 نفر، 70 نفر روی عنوان محتوای ما کلیک کرده و وارد وب سایت مان شوند، نرخ کلیک این صفحه برابر با 70 درصد است. بنابراین چه شد؟ نرخ کلیک میزان کلیک های یک صفحه در گوگل، در برابر تعداد بازدیدهای آن در نتایج است.

نکته: CTR در دنیای تبلیغات هم کاربرد دارد که در ادامه مقاله در موردش توضیح میدهم.

منظور از بازدید در گوگل چیست؟

در مثال بالا گفتم که 100 نفر ماهانه کلمه سئو محتوا را در گوگل جستجو کرده و عنوان سایت ما را مشاهده میکنند. این بازدید را در زبان تخصصی سئو و البته در ابزار سرچ کنسول، IMPRESSION میگویند.

پس ایمپرشن تعداد بازدیدهای یک صفحه در گوگل و نرخ کلیک تعداد کلیک ها در برابر ایمپرشن هاست. حالا که میدانید ایمپرشن چیست، میتوانم فرمول محاسبه CTR را هم به شما توضیح بدهم.

فرمول محاسبه نرخ کلیک سایت چیست؟

فرمول این است: تعداد کلیک ها، تقسیم بر تعداد ایمپرشن یا همان بازدید ضربدر 100

فرمول محاسبه نرخ کلیک سایت

مثلا تصویر بالا را نگاه کنید، در سرچ کنسول به ما گفته شده که یک صفحه مان در گوگل 1,639 بار دیده شده یا همان ایمپرشن گرفته، در ادامه همین صفحه 1,079 کلیک هم جذب کرده.

حالا تعداد کلیک تقسیم بر تعداد ایمپرشن چقدر میشود؟ جواب: حدود 0.65 حالا اگر بخواهیم این عدد را به درصد تبدیل کرده و بفهمیم نرخ کلیک چند درصد بوده، آن را ضربدر 100 کرده و جواب میشود: 65%

بنابراین نرخ کلیک این صفحه از سایت ما 65 درصد بوده.

آیا CTR فقط در سئو معنی دارد؟

خیر، نرخ کلیک به طور کلی واژه پرکاربردی است اما بیشتر از همه در دنیای سئو و بعد از آن تبلیغات استفاده میشود. منظور از CTR در تبلیغات، نرخ کلیک روی یک تبلیغ است.

مثلا اگر تبلیغ شما در سایت ایسنا در روز 1 میلیون نفر بازدید داشته ولی 500 هزار نفر روی آن کلیک کنند، نرخ کلیک تبلیغ تان برابر با 50 درصد است.

نکته: ادامه مقاله در مورد نرخ کلیک در سئو است و کاری با دنیای تبلیغات نداریم.

چرا نرخ کلیک در سئو مهم است؟ اهمیت نرخ کلیک

اگر قبلا مقاله سئو چیست را خوانده باشید، میدانید که سئو سایت نزدیک به 200 فاکتور مختلف دارد. اما گوگل در همین حینی که این 200 فاکتور را برای بررسی قدرت سئو سایت شما بررسی میکند، به 3 سیگنال از طرف کاربران هم توجه زیادی دارد. این 3 سیگنال عبارتند از:

  • نرخ کلیک در نتایج جستجو
  • زمان ماندگاری کاربر
  • نرخ پرش

در واقع گوگل با توجه به این 3 سیگنال در صفحه، تصمیم میگیرد که سایت شما باید در نتیجه اول باشد یا در انتهای صفحه 1!

اهمیت نرخ کلیک

اما در مورد کلمات بالا: زمان ماندگاری کاربر یا TIME ON SITE به مدت زمانی که کاربر در سایت شما باقی میماند اشاره میکند. نرخ پرش یا بانس ریت هم به این اشاره دارد که چه تعداد از کاربران بعد از کلیک روی عنوان صفحه شما، به دلایلی مثل محتوای بد، سرعت کم و… سریعا از سایت تان خارج میشوند.

در بین این 3، اهمیت نرخ پرش از همگی بیشتر است اما یک نکته مهم را نباید فراموش کنیم: تا زمانی که نرخ کلیکی نباشد، نرخ پرش و زمان ماندگاری هم وجود ندارد! این یعنی اگر نتوانید مخاطبان را در گوگل به سایت خودتان جذب کنید، مابقی ماجرا مهم نیست چون در سئو شکست خورده اید!

چه نرخ کلیکی خوب است؟

در یک کلام: نرخ کلیکی که از رقبا بیشتر باشد! همیشه در همه دوره های سئو هم گفته ام: سئو رقابت است، بنابراین در هر حوزه ای که از رقبا بهتر باشید، رتبه بهتر مال شماست. در مورد نرخ کلیک هم همینطور.

با این حال اگر عدد دقیق میخواهید، اصولا اعداد بالای 70 درصد برای لینک اول اعداد خوبی هستند. اما خب موضوع مهم تری که باید درک کرد این است که به طور کلی نمیتوان گفت چه نرخ کلیکی خوب است یا بد. چرا؟ تصویر پایین را مشاهده کنید:

نرخ کلیک مناسب برای سئو

همانطور که میبینید در این صفحه قبل از لینک های اول، گوگل نقشه را به مخاطبان نشان میدهد و خب تعداد زیادی از آنها وارد نقشه گوگل میشوند. بنابراین در این کلمه حتی نرخ کلیک سایت اول هم بسیار پایین است. این شرایط برای دیگر کلماتی که در آنها ویدیوهای آپارات و یوتیوب، توضیحات گوگل، ابزارهای خود گوگل و… نمایش داده میشود هم به همین صورت است.

بنابراین خیلی از کلمات هستند که در آنها رسیدن به نرخ کلیک های بالا غیر ممکن است. به عنوان یکی از نکات مهم سئو هم بدانید که اصولا ما زمان و بودجه مان را برای سئو کردن سایت در چنین صفحاتی هدر نمیدهیم چون اغلب شان بازدهی کمی دارند.

آموزش افزایش CTR

الان به خوبی با اهمیت نرخ کلیک آشنا هستید و میدانید که افزایش CTR چه تاثیر مهمی روی بهبود سئو سایت تان دارد. بنابراین در ادامه راهکارهایی برای افزایش نرخ کلیک را به شما توضیح میدهم.

آموزش افزایش نرخ کلیک

1. نوشتن عناوین جذاب

تصور کنید در گوگل عبارت بهترین هشتگ های اینستاگرام را جستجو کرده و در لینک اول و دوم این عناوین را میخوانید:

  • لیست بهترین هشتگ های اینستاگرام
  • لیست بهترین هشتگ های اینستاگرام برای جذب شدید کاربران

حالا انتخاب تان کدام است؟ کلیک روی عنوان اول یا دوم؟ احتمالا عنوان دوم. در مورد دیگر کاربران هم شرایط به همین صورت است و اصولا مخاطبان روی عنوان هایی کلیک میکنند که بیشتر برای شان جذاب باشد. بنابراین اولین قدم برای افزایش کلیک صفحات، بهینه سازی عنوان ها و جذاب تر کردن آنهاست. چطور؟ به طور خلاصه برای نوشتن عنوان جذاب:

  • روی نیاز کاربر تمرکز کنید مثلا قیمت، رفع نیاز سریع و…
  • از اعداد در عنوان کمک بگیرید
  • کلمات خاص ولی قابل فهم استفاده کنید
  • عنوان را آنقدر طولانی نکنید که در نتایج نمایش داده نشود

دقت کنید، آن عنوانی که در نتایج نمایش داده میشود میتواند با عنوان خود صفحه متفاوت باشد. چرا که اولی در تگ TITLE صفحه و دومی در تگ H1 صفحه قرار میگیرد. اگر میخواهید عنوان صفحه و H1 را متفاوت بنویسید، به سراغ مقاله آموزش افزونه یوآست سئو یا آموزش افزونه رنک مث بروید.

نکته: در وبینار افزایش بازدید سایت، 140 تا 1400 کلیک چند تکنیک مهم در مورد افزایش بازدید سایت با کمترین زحمت گفتم. یکی از آنها همین بهینه سازی دوباره عناوین صفحاتی است که در سرچ کنسول نرخ کلیک پایینی داشته و ایمپرشن بالایی دارند. بنابراین به عناوین اهمیت زیادی بدهید.

2. نوشتن توضیحات متا

تاثیر متا بر نرخ کلیک

توضیحات متا چیزی است که در تصویر بالا مشخص شده. راستش را بخواهید در جذب کلیک، توضیحات متا نقش خیلی پررنگی ندارد اما در هر حال اینکه بتوانیم توضیحات جذابی بنویسیم، بالاخره شانس کلیک روی عنوان مان را افزایش میدهد.

البته خوب است این را هم بدانید که گوگل خیلی مواقع با توجه به کلمه ای که کاربر جستجو میکند، متن توضیحات متا را تغییر داده و متن دلخواهش را از صفحه به او نمایش میدهد.

در هر حال برای نوشتن یک توضیحات متای جذاب، باید دقیقا مثل عنوان روی چیزهایی که به نیاز مخاطب مرتبط است تمرکز کرده، از اعداد کمک گرفته و با کلمات و جملات خاص، مخاطب را به کلیک ترغیب کنید.

3. استفاده از اسکیما

اسکیما و CTR
نمایش ستاره در کنار سایت شما در نتایج، یکی از دستاوردهای اسکیما است

تصویر بالا را مشاهده کنید. در واقع این ستاره و دیگر چیزهایی که در تصویر مشخص شده، با اسم ریچ اسنیپت شناخته میشوند و تاثیر مثبت زیادی بر نرخ کلیک دارند. اگر میخواهید سایت شما هم با این ریچ اسنیپت ها نمایش داده شود، باید از کدهای اسکیما استفاده کنید. اسکیما چیست؟ اسکیما یک سری کد هستند که در صفحات شما قرار گرفته و باعث میشوند گوگل بتواند بهتر محتوای تان را بررسی کرده و شناسایی کند. در نتیجه، هم قدرت سئو سایت تان بیشتر میشود و هم احتمال نمایش ریچ اسنیپت ها برای آن افزایش پیدا میکند.

اضافه کردن اسکیما به سایت در سایت های وردپرسی کار آسانی است، این مورد را هم در مقاله آموزش افزودن اسکیما آموزش دادم و هم در دوره مگاسئو به طور تصویری نحوه اضافه کردن انواع دیگر اسکیماها مثل FAQ را توضیح دادم.

یک تکنیک کلاه سیاه سئو : آیا از ربات برای افزایش نرخ کلیک کمک بگیریم؟

استفاده از ربات برای افزایش نرخ کلیکشاید بعضی از شما الان با خودتان فکر کرده باشید که: خب وقتی افزایش CTR صفحه میتواند باعث افزایش رتبه شود، چطور است با کمک ربات های بازدیدکننده، نرخ کلیک صفحات مان را در گوگل بالا برده و رتبه مان را بهبود بدهیم؟

خب در واقع این یک تکنیک کلاه سیاه سئو است، دروغ چرا، خودم هم چند بار از آن استفاده کرده و اتفاقا بازخورد خوبی گرفتم. اما نکته مهم این است:

حتی اگر بخواهیم از اصول انجام این تکنیک که بلد نیستید بگذریم، به تازگی گوگل نسبت به این تکنیک حساسیت بسیار زیادی پیدا کرده. این یعنی ممکن است حتی استفاده از کلیک فیک در سایت برای افزایش CTR، در نهایت باعث از دست رفتن همان جایگاه قبلی تان شده و شرایط را برهم بریزد! بنابراین به هیچ عنوان پیشنهاد نمیکنم که از این راهکار استفاده کنید.

کلام آخر

خب، به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله فهمیدیم که CTR چیست و با اصول افزایش نرخ کلیک سایت آشنا شدیم. اگر در مورد مطالب این مقاله سوالی داشتید، در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا به طور تخصصی جوابش را برای تان بنویسم. با آرزوی موفقیت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته میباشد
دکمه بازگشت به بالا