10 روش برای افزایش زمان حضور کاربر در محتوای بلاگ

تولید محتوا و منتشر کردن نوشته‌هایمان در وبلاگ یا وب‌سایت، تنها زمانی به نتیجه می‌رسند که کسی برای خواندن، دیدن یا شنیدن آنها زمان بگذارد. اما چطور می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ از چه راهی می‌توانیم کاربر را در سایتمان نگه داریم؟ در این گفتار به دنبال راهکارهایی برای افزایش زمان حضور کاربر در محتوا می‌گردیم. تا پایان این ماجرا با ما همراه باشید که موضوعات مفیدی در راه است.

10 ستاره در محتوا که حساب شما را از بقیه سوا می‌کنند

راه‌های زیادی برای افزایش ماندگاری خواننده در محتوا وجود دارند. اما از نظر من این 10 مورد از بقیه مهم‌تر هستند. بیایید سری به آنها بزنیم:

1. محتوا را با یک مقدمه جذاب شروع کنید

جذاب بودن مقدمه، نتیجه‌ای است که پس از حل کردن یک فرمول سه مرحله‌ای به دست می‌آید. اما این فرمول چیست؟ برایتان خواهم گفت.

قسمت اول فرمول: قلاب کردن مخاطب

وقتی مخاطب وارد صفحه سایت ما می‎شود، پس از دیدن موضوع و تصویر شاخص محتوا به سراغ مقدمه می‌آید. این مقدمه باید مخاطب را چنان جذب کند که او تشنه خواندن باقی نوشته‌های مقاله شود و به سمت پایین صفحه اسکرول کند. در این مورد هم روش‌های زیادی وجود دارند. مثلا:

  • می‌توانیم مقاله خود را با یک سوال شروع کنیم و در طول محتوا به آن پرسش پاسخ دهیم.
  • حتی می‌توانیم از داستان‌سرایی استفاده کنیم. شاید این روایت داستانی در ابتدا ارتباط چندانی با محتوای ما نداشته باشد اما اگر از نظر معنایی آن را به محتوایمان گره بزنیم، دست‌آخر چیز جان‌داری از آب درمی‌آید.
  • از آمار و ارقام جذاب استفاده کنیم. مثلا من می‌خواهم در «مدرسه دیجیتالینگ» در مورد درآمد دیجیتال مارکتر‌‌ها صحبت کنم و بگویم که جلوی این مبلغ در ایران چند صفر وجود دارد. اگر این آمار را در ابتدای مقاله و در بخش مقدمه به کار بگیرم و بگویم که بله، متوسط میزان درآمد دیجیتال مارکترها در سال 1400 حدود شش میلیون و پانصد هزار تومان است، نه تنها مقدمه‌ام جذاب‌تر می‌شود بلکه مخاطب با خودش فکر می‌کند: «نه…انگار این محتوا یه حرف واقعی برای گفتن داره!» البته یادتان باشد که اگر از چنین داده‌های استفاده کردید باید حتما سال بعد آن را آپدیت کنید تا کماکان، معتبر باقی بمانید.

قسمت دوم فرمول: دادن وعده درست به مخاطب

در این قسمت به کاربران می‌گوییم که قرار است از مطالعه این محتوا به چه چیزهایی برسند؟ سپس به چند بخش اشاره می‌کنیم و می‌گوییم که دقیقا قرار است راجع به این موضوع‌ها با هم حرف بزنیم. یادتان باشد، نباید زیادی ماجرا را بزرگ کنید یا خدای ناکرده دروغ بگویید. چون مخاطب باید به شما اعتماد کند و به دنبال ادامه محتوا برود.

قسمت سوم فرمول: ترغیب کردن مخاطب

وظیفه ما در قسمت آخر، تشویق کردن مخاطب به خواندن ادامه محتوا است. حالا باید کمی او را به سمت جلوتر هُل بدهیم. می‌توانید کاری شبیه به آنچه که من در ابتدای این بخش کردم را در محتوای خود به کار ببرید.
چیزی که من گفتم این بود: «در این گفتار به دنبال راهکارهایی برای افزایش زمان حضور کاربر در محتوا می‌گردیم. تا پایان این ماجرا با ما همراه باشید باشید که موضوعات مفیدی در راه است.» اگر تنور قُوه‌ی خلاقیت خود را روشن کنید، ایده‌های بهتری هم به ذهنتان می‌رسد.

نمونه مقدمه

از بخش‌های محتوایی مفید و به دور از حاشیه استفاده کنید

شاید بپرسید: «بخش محتوایی دیگر چیست؟» در پاسخ باید بگویم که محتوای شما از چند پاراگراف مختلف تشکیل شده است و شما در میان این بخش‌ها در مورد موضوعی که وعده‌اش را به مخاطب دادید صحبت می‌کنید.

بنابراین، نباید به هوای زیاد شدن تعداد واژه‌های محتوای خود به سراغ چیزهایی بروید که فایده‌ای برای کاربر ندارند. حرف من در مورد کم و زیاد بودن محتوا نیست؛ در مورد مفید بودن یا نبودن است. محتوای شما باید یک ارزش را خلق کند. پرداختن به حرف‌های حاشیه‌ای نه تنها چیزی به اعتبار شما و ارزش محتوایتان اضافه نمی‌کند بلکه شاید کاربر را از شما فراری دهد.

روان‌نویسی را از یاد نبرید

باید نهایت تلاش خود را به کار بگیریم تا محتوایی که برای کاربر تولید می‌کنیم ساده و روان باشد. این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که می‌بینیم بسیاری از محتواهای موجود در وب فارسی، ترجمه هستند. البته ترجمه کردن محتوا از زبان اصلی هیچ اشکالی ندارد و گوگل هم در این ماجرا نکته منفی ندیده است. ولی تا وقتی همه‌چیز خوب است که محتوای ترجمه شده، ساده، روان و قابل درک باشد. شاید بپرسید: «از کجا بفهمیم که محتوای ما روان است؟»

برای این کار باید چندین بار محتوای خود را با صدای بلند بخوانید. سپس خودتان را به جای مخاطب بگذارید و ببیند که این محتوا و واژه‌هایی که در آن استفاده شده‌ است چقدر برای مخاطب روان هستند؟ آیا او به هنگام خواندن این متن احساس راحتی می‌کند؟ آیا واژه‌های قلمبه‌سلمبه در متن وجود دارند؟ اصلا محتوایی که نوشته‌ایم چقدر گنگ است؟ یک درصد؟ پنج درصد؟ 10 درصد؟

پیشنهاد من این است که بگردید و به جای تمام واژه‌های قلمبه‌سلمبه و سنگین، معادل‌هایی ساده، روان و قابل فهم را پیدا کنید. هر چقدر که متن ما روان‌تر باشد، کاربر بیشتر آن را می‌پسندد. شاید سایت‌های دیگر هم دقیقا محتوای ما را داشته باشند اما همین روان‌نویسی و ساده بودن مفهوم‌ها می‌تواند کاربر را به سمت سایت ما بکشاند.

از هدینگ‌ها به عنوان قلاب‌ استفاده کنید

در هر محتوا ما یک هدینگ اصلی – عنوان اصلی – و چند زیرعنوان داریم. نباید ارزش و اهمیت این زیرعنوان‌ها را دست‌کم بگیریم. چون واژه‌هایی که در آنها به کار گرفته می‌شوند مخاطب را تشویق می‌کنند تا تمام پاراگراف را بخواند.

من وب‌سایت‌ها و محتواهای مختلفی را دیده‌ام که مفید و ارزشمند هستند اما روی هدینگ‌هایشان کار نکرده‌اند. در ابتدای این گفتار با هم گفتیم که باید مخاطب را در مقدمه قلاب کنیم. نباید تصور کنید که مرحله قلاب کردن با مقدمه، آغاز و تمام می‌شود. این فرایند باید در تمام بخش‌های محتوا ادامه پیدا کند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که بسیاری از مخاطب‌ها فقط صفحه را اسکرول می‌کنند و نگاهی خریدارانه به تیترهای موجود در محتوا می‌اندازند. بنابراین، حتی در زیرعنوان‌ها هم از خاصیت قلاب کردن غافل نشوید.

نمونه پاراگراف محتوایی

تصویرهای اختصاصی را برای محتوای خود تولید کنید

به نظر من استفاده کردن از تصویرهای اختصاصی نکته بسیار مهمی است. بسیاری از سایت‌های فعال در وب فارسی از تصویرهای دانلود شده در محتوای خود استفاده می‌کنند. متاسفانه در بیشتر موارد، این تصویرها ربطی به خود محتوا ندارد.

تلاش ما این است که از تصویرهای اختصاصی در سایت خودمان استفاده کنیم و به شما هم همین موضوع را پیشنهاد می‌دهیم. اما چطور این کار را انجام دهید؟

می‌توانید برخی از تصویرها را خودتان عکس‌برداری کنید. اگر عکس‌برداری برایتان سخت است می‌توانید چند تصویر را با هم ترکیب کرده و یک تصویر جدید بسازید. حتی می‌توانید عکس و متن را با هم ترکیب کنید. این موارد از نظر گوگل پنهان نمی‌مانند و او متوجه می‌شود که ما برای مخاطب خود ارزش قائل شده‌ایم و از تصویرهای جدید در محتوای خود استفاده کرده‌ایم. این موضوع به ما کمک می‌کند تا در میان رقبایمان حکم تافته جدا بافته را داشته باشیم.

کاربران هم ترجیح می‌دهند که از میان محتواهای مشابه به سراغ محتوای ما بیایند. چون انسان‌ها با محتواهای دیداری ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند. به همین دلیل از دیدن تصویرها لذت می‌برند و عمیق‌تر با محتوا درگیر می‌شوند. با دنبال کردن این روش، عده‌ای از کاربران را پای ثابت محتواهای خود می‌کنید.

در کنار این ماجرا اگر تیم گرافیکی دارید می‌توانید زمان بگذارید و از اینفوگرافیک یا میکرواینفوگرافیک‌ها در محتوای خود استفاده کنید. حتی می‌توانید میکرواینفوگرافیک‌ها را در سوشال‌هایتان بگذارید و به کاربران بگویید که محتوای اصلی را در سایت مطالعه کنند. به این ترتیب با یک تیر چند نشان می‌زنید.

فایل‌های صوتی یا پادکست را دست کم نگیرید

ما در سایت خودمان تجربه خوبی از به کارگیری فایل‌های صوتی داریم قطعا در سایت فرین آکادمی هم به همین شکل است. از همان اول که سایت را بالا آوردیم، همه مقاله‌ها بدون استثنا یک فایل صوتی هم داشتند. این کار باعث شد تا ما طیف دیگری از مخاطبان را هم به سمت خودمان جذب کنیم؛ یعنی افرادی که بیشتر از خواندن، طرفدار شنیدن هستند.

ما سایتی داشتیم که با وجود محتوای 2000 واژه‌ای، کاربران فقط سه دقیقه در صفحه محتوا باقی می‌ماندند. اما در این سایت، با وجود اینکه همان موضوع را کار کردیم ولی به خاطر محتوای صوتی به روشنی می‌بینیم که آن دو دقیقه تبدیل شده به چهار و حتی پنج دقیقه. حتی ممکن است این زمان در زمینه کاری شما از این هم فراتر رود.

شاید برخی فکر کنند که تولید محتوای صوتی، کار سختی است اما اگر آن را آغاز کرده و به خودمان فرصتی برای تجربه کسب کردن بدهیم، متوجه می‌شویم که نه تنها به تجهیزات زیادی نیاز ندارید بلکه با گوشی خودتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

گذشته از این، می‌توانیم این محتوای صوتی تولید شده را جدا از وبلاگمان در پادگیرهای مختلف هم قرار دهیم. ما نیز همین کار را برای محتواهای صوتی خودمان انجام می‌دهیم. به این ترتیب که یک نسخه از محتواهای صوتی خودمان را در «اپل پادکست»، «گوگل پادکست» و پادگیرهایی از این دست می‌گذاریم. یادتان باشد که گوگل هم پادکست‌ها را دوست دارد. البته شاید نتواند آنها را به اندازه محتواهای متنی درک کند اما کم‌کم در حال رفتن به سمت این ماجرا است.

پلتفرم انتشار پادکست

تیر خلاص را با ویدیو شلیک کنید

محتواهایی که به صورت ویدیو هستند باعث می‌شوند که مخاطب زمان بسیار بیشتری را در سایت ما بماند. خوشبختانه با وجود بهتر شدن سرعت اینترنت در ایران – البته نسبت به سال‌های قبل – افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند به جای متن، ویدیو ببینند. می‌توانید این تمایل زیاد برای دیدن ویدیو را در اینستاگرام، لینکدین یا حتی توییتر هم ببینید. بنابراین اگر در وبلاگمان ویدیو داشته باشیم بیشتر پخش می‌شود.

از طرفی، ویدیوها به ما این فرصت را می‌دهند تا اعتماد کاربر را بیشتر جلب کنیم و او را با محتوایمان درگیر سازیم. بنابراین، اگر زمان و بودجه کافی برای تولید ویدیوها را دارید، حتما آن را تولید کنید. گذشته از این، ویدیوها را هم می‌توانید در بسترهای مختلفی بگذارید. مثلا بخش کوچکی از آن را در اینستاگرامتان بگذارید یا آن را در آپارات، یوتیوب و هر بستر مناسب و پر مخاطب دیگری آپلود کنید.

لینک‌ها را درست، به‌جا و برای مخاطب خرج کنید

بیشتر وقت‌ها به هنگام لینک‌سازی در محتواهایمان، مخاطب را کنار می‌زنیم و برای گوگل لینک‌سازی می‌کنیم. چون می‌خواهیم یکی از صفحه‌های سایتمان بالا بیاید و به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسد. من ترجیح می‌دهم که از لینک‌های موجود در محتوایم برای بیشتر نگه داشتن مخاطب در سایتم استفاده کنم و او را به سمت صفحه‌های دیگر هدایت کنم.

به همین دلیل، در محتوایم چیزهایی شبیه به این می‌گویم: «من در نقشه راه آموزش سئو محتوا (اینجا) به طور مفصل و با جزئیات فراوان در مورد سئو و ریزه‌کارهایش برایتان صحبت کرده‌ام.

پیشنهاد می‌کنم سری به این موضوع بزنید.» این کار باعث می‌شود که مخاطب به سمت کلیک کردن روی این لینک جذب شود. یادتان باشد که لینک‌های شما باید با موضوع محتوایتان ارتباط داشته باشند. پس دریافتیم این لینک‌سازیِ درست است که می‌تواند زمان حضور کاربر در سایتمان را افزایش دهد نه لینک‌سازیِ فراوان.

کامنت مارکتینگ چیست

اصول نگارشی را لب کوزه نگذارید!

متاسفانه در بیشتر بلاگ‌های ایرانی، اهمیت چندانی به اصول نگارشی داده نمی‌شود. ما در دیجیتالینگ کتابچه‌ای را در مورد اصول نگارش آماده کرده‌ایم که می‌توانید آن را به رایگان دانلود کرده و استفاده کنید. سعی‌مان بر این بوده است که تمام ریزه‌کاری‌ها و اصول نگارشی مورد نیاز برای یک نویسنده در فضای وب را دور هم جمع کنیم. گذشته از این، اصول نگارشی برای گوگل هم جذاب هستند و در سئو تاثیر می‌گذارند. کاربر هم که اصلی‌ترین هدف ما برای تولید محتوا است از خواندن یک متن روان، درست و ساده، لذت می‌‎برد.

سوال‌ها را بی‌پاسخ نگذارید

وقتی ما محتوای خود را می‌نویسیم و آن را در سایتمان منتشر می‌کنیم، فاز بعدی ماجرا آغاز می‌شود. حالا این مخاطب است که محتوا را می‌خواند، می‌بیند یا می‌شنود و در پایان، نظر و تجربه‌اش را بیان می‌کند یا حتی سوالش را از ما می‌پرسد. اگر پاسخ درستی به این حرکت مخاطب بدهیم کامنت مارکتینگ آغاز می‌شود.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد کامنت مارکتینگ به دست بیاورید می‌توانید مقاله «کامنت مارکتینگ چیست؟» را مطالعه کنید. شاید بپرسید که: «کامنت مارکتینگ چه ارتباطی به افزایش زمان حضور کاربر در سایت دارد؟» در پاسخ باید بگویم که بسیاری از مخاطب‌ها بعد از خواندن محتوا به سراغ کامنت کاربران دیگر می‌روند و حتی به کامنت آنها پاسخ هم می‌دهند. این باعث می‌شود که کاربر بیشتر در سایت ما بماند و البته از نظر سئو هم نکته مثبتی خواهد بود.

اهمیت لینک سازی داخلی

خلاصه‌ای از آنچه با هم در افزایش زمان حضور کاربر در محتوا گفتیم:

  • یک مقدمه جذاب و گیرا از فرمول سه بخشی «قلاب کردن مخاطب»، «اعتماد سازی» و «ترغیب» پیروی می‌کند.
  • محتوای خوب از حاشیه به دور است و اصل مطلب را برای کاربر تعریف می‌کند.
  • روان‌نویسی یکی از برگ‌های برنده شما است که می‌تواند کاربر را به سمت انتهای محتوا سوق دهد.
  • هدینگ‌ها قلاب‌هایی در قلب محتوا هستند. از آنها غافل نشوید.
  • وجود تصویرهای اختصاصی می‌تواند جذابیت محتوای شما را دو چندان کند.
  • استفاده کردن از محتواهای صوتی و ویدیویی به شکلی قابل توجه، زمان حضور کاربر در محتوا را افزایش می‌دهند.
  • لینک‌های موجود در محتوای خود را برای کاربر بهینه کنید نه گوگل.
  • رعایت کردن اصول نگارشی به هنگام نوشتن، یک کار فانتزی نیست. اصول نگارشی را رعایت کنید.

پاسخ دادن به کامنت کاربران، تیر نهایی برای افزایش زمان حضور کاربر در محتوا است. از آن به خوبی استفاده کنید.

نظر شما چیست؟

آیا شما راه دیگری برای افزایش زمان حضور کاربر در محتوا سراغ دارید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته میباشد
دکمه بازگشت به بالا